„Bioróżnorodność w naturze” – projekt edukacyjny
W ramach realizacji ekologicznego projektu „Bioróżnorodność w naturze” uczniowie klasy VIII a wraz z opiekunami: panem Andrzejem Domżalskim, panią Joanną Mierzyńską i panią Dorotą Zawadzką wybrali się do Gaju – Grzmięcy położonego na terenie Brodnickiego Parku Krajobrazowego.Celem tego wyjazdu było przede wszystkim przekazanie w atrakcyjnej formie wiedzy na temat bioróżnorodności i zagrożeń związanych z jej utratą, a także zachęcenie do postaw i wyborów w życiu codziennym, które mogą spowalniać proces zanikania różnorodności biologicznej. W czasie dwudniowego pobytu od 9 do 10 października 2023r. uczniowie mieli możliwość wzięcia udziału w ciekawych zajęciach. Po zakwaterowaniu w Ośrodku Edukacji Ekologicznej „Miętowy Gaj” pracownik parku pani Marta Roman przybliżyła uczniom historię terenów należących do Brodnickiego Parku Krajobrazowego oraz wskazała zwierzęta żyjące na jego terenie. Uczniowie obejrzeli również film dotyczący obszaru parku. Następnie uczestnicy wycieczki udali się na ścieżkę edukacyjną „Bobrowiska” wzdłuż rzeki Skarlanki, gdzie mogli poznać tajemnice z życia zwierząt takich jak: zimorodek, perkoz, lis, wilk, bóbr oraz jesiotr. W czasie wycieczki wszyscy zauważyli, że na rzece można zobaczyć tzw. zgryzy bobrowe (ścięte lub nadgryzione drzewa), co świadczy o żerowaniu bobrów na tym terenie. Dużym zaskoczeniem wśród uczestników było odnalezienie miejsc zamieszkiwania zimorodków. Po przejściu trasy uczniowie udali się do Ośrodka Zarybieniowego, w którym wylęgają się jesiotry ostronose. W umieszczonych w trzech halach basenach mogli obejrzeć jesiotra w różnych fazach jego rozwoju. Uczniów oprowadzał sam dyrektor ośrodka, który w ciekawy sposób opowiadał o pozyskiwaniu ikry jesiotra, sposobie karmienia oraz zarybianiu rzek tym gatunkiem ryby. Największe osobniki ważą do 50 kilogramów. Kolejnym punktem programu było obejrzenie przez uczniów ekspozycji w Muzeum Rybactwa, gdzie znajdowały się łodzie, przyrządy oraz wędki potrzebne do łowienia ryb. Wystawa podzielona była tematycznie, zgodnie z porami roku – uczniowie zauważyli, że inny sprzęt do połowu ryb potrzebny jest zimą a inny latem. Podczas pobytu w miejscu zakwaterowania był też czas na wspólne przygotowywanie posiłków; królowały: gofry, pizza i spaghetti. Dodatkowo uczniowie integrowali się poprzez wspólny udział w grach i zabawach.