„Szkoła międzypokoleniowa”
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Janusza Korczaka w Nowym Mieście Lubawskim przystąpiła do ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez NASK, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo do Spraw Polityki Senioralnej. Celem konkursu było wspieranie aktywizacji cyfrowej seniorów oraz budowanie międzypokoleniowych relacji poprzez wspólne warsztaty edukacyjne. W ramach projektu uczniowie podzieleni na mentorów i pomocników przeprowadzili cykl zajęć dla seniorów w szkolnej pracowni komputerowej. Spotkania odbywały się w godzinach popołudniowych poza zajęciami lekcyjnymi. Uczniowie mieli okazję rozwijać swoje kompetencje społeczne, takie jak empatia, cierpliwość i umiejętność pracy zespołowej. Aby lepiej zrozumieć trudności, z jakimi mierzą się osoby starsze, przeprowadzono symulacje ograniczeń fizycznych związanych z wiekiem, co zwiększyło świadomość uczniów i ich wrażliwość na potrzeby seniorów. Podczas warsztatów seniorzy uczyli się podstaw obsługi komputera, zakładania folderów, korzystania z edytora tekstu, tworzenia konta e-mail oraz zasad bezpieczeństwa w Internecie. Największe zainteresowanie wzbudziły zajęcia dotyczące rozrywki w sieci oraz wykorzystywania Internetu w codziennym życiu. Seniorzy stworzyli również autoportrety cyfrowe, które otrzymali na pamiątkę w formie oprawionych grafik.
Szczególną uwagę poświęcono tematyce zagrożeń w sieci, takich jak phishing i oszustwa metodą „na wnuczka”. Przygotowano filmiki instruktażowe, które pomogły seniorom lepiej zrozumieć, jak chronić się przed cyberzagrożeniami. Wykorzystano także platformę Quizziz do sprawdzenia zdobytej wiedzy i zapoznania uczestników z nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi. Po każdych zajęciach seniorzy wypełniali ankiety i przesyłali informację zwrotną drogą mailową. Wszystkie materiały edukacyjne były im udostępniane w formie elektronicznej. Ze względu na zróżnicowane tempo przyswajania wiedzy, zajęcia często były wydłużane, aby umożliwić dokładniejsze przećwiczenie omawianych zagadnień.
Zakończenie projektu miało charakter integracyjny – przygotowano wspólny poczęstunek, podczas którego uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami i wrażeniami. Seniorzy otrzymali certyfikaty uczestnictwa oraz zestawienie przydatnych stron internetowych dotyczących edukacji i rozrywki online. Wielu z nich wyraziło chęć kontynuowania nauki oraz zgłosiło pomysły na kolejne warsztaty, m.in. dotyczące obsługi aplikacji mobilnych i bankowości internetowej. Projekt okazał się sukcesem, przynosząc korzyści zarówno seniorom, jak i uczniom, którzy mieli okazję zdobyć cenne doświadczenie w pracy z osobami starszymi oraz rozwijać swoje umiejętności interpersonalne. Inicjatywa ta pokazała, jak ważne są działania integrujące pokolenia i ułatwiające seniorom korzystanie z nowoczesnych technologii. Zajęcia zostały zaprojektowane i poprowadzone przez panią Paulinę Brodzik i panią Anettę
Gosik – Suchocką. Uczniami wcielającymi się w role instruktorów byli: Antonina Skóra, Nastia Fanslau, Natalia Wieczerzycka, Antonina Nowińska, Katarzyna Kwaśniewska, Małgorzata Żurawska, Iga Nowicka i Borys Pawlicki (uczniowie klasy 8a), Anna Cybulska (kl. 8b) oraz Hieronim Zasępa i Emanuel Szymański (uczniowie klasy 7b).