Uczniowie III b poznają życie mieszkańców Globalnego Południa
Uczniowie klasy III b Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Janusza Korczaka w Nowym Mieście Lub. biorą udział w projekcie „Edukacja Globalna. Poznajemy życie mieszkańców Globalnego Południa”.Edukacja globalna jest bardzo szerokim pojęciem obejmującym edukację obywatelską, edukację rozwojową, edukację wielokulturową i międzykulturową, edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju (w tym edukację ekologiczną) oraz edukację o prawach człowieka. Wśród tematów edukacji globalnej znajdziemy m.in. wielokulturowość, tożsamość kulturową i różnorodność, prawa człowieka, antydyskryminację, rasizm i wykluczenie, konflikty, migracje, ubóstwo, dostęp do edukacji, rozwój zrównoważony, konsumpcję, zmiany klimatu, zanieczyszczenie środowiska, zasoby naturalne, stosunki międzynarodowe, gospodarkę światową, handel międzynarodowy oraz sprawiedliwy handel. Mając na celu edukowanie uczniów w tej dziedzinie, wszelkie działania koncentrują się na pokazywaniu różnorodności świata, różnych dróg życiowych, kultur, zróżnicowanych warunków w różnych krajach, a z drugiej strony wskazują podobieństwa łączące dzieci z ludźmi z innych stron świata. Zrozumienie podobieństw i różnic sprawia, że łatwiej nam szanować różnorodność. Edukacja wielokulturowa buduje otwartość wobec świata i ludzi o różnych kolorach skóry, języku, pochodzeniu, religii, tradycji, stylu życia, a – co za tym idzie – bliskość z innymi ludźmi i postawy empatyczne. Uczy, jak wiele nas łączy, a jednocześnie przygotowuje do życia w świecie pełnym różnorodności i utwierdza w przekonaniu, że różnorodność ta jest stanem jak najbardziej naturalnym i pożądanym. Celem projektu, do którego przystąpili uczniowie klasy III a, jest poznanie warunków życia mieszkańców Globalnego Południa, ukazanie problemu lub w ogóle braku dostępu do edukacji, przybliżenie zwyczajów i kultury, ukazanie codziennych obowiązków, trosk i marzeń mieszkańców tych krajów. Dotychczas uczniowie zapoznali się z tradycjami i kulturą mieszkańców Afryki. Poznali styl malarski tinga tinga i starali się samodzielnie wykonać takie prace. Zdobyli wiedzę na temat powstawania tamtejszych szkół. Wykonali różnorodne potrawy afrykańskie. Mieli okazję wykorzystać na lekcji zasoby multimedialne i poznać przydatne aplikacje, służące świadomej konsumpcji.